Mijn snelheid/bereik op het draadloze netwerk is niet optimaal. Wat kan ik doen?

Tuesday 21 November 2017

Via een aangesloten kabel kun je de snelheid halen die bij je abonnement hoort. Via een draadloze verbinding kan die snelheid minder zijn. Hoe goed je WiFi-signaal is, hangt namelijk af van een aantal zaken:

  • de afstand tot je laptop/PC tot je wifi-modem/router
  • de structuur van het gebouw (door bijvoorbeeld betonnen muren of stalen balken)
  • de ‘wifi-drukte’, door veel gebruikers op het netwerk of andere draadloze netwerken in de buurt
  • het gebruik van oudere apparaten, die vertragen namelijk het hele wifi-verkeer. Dus ook oudere smartphones en laptops.
  • ​aanwezigheid van stoorbronnen, zoals magnetrons of babyfoon’s

Op veel van bovenstaande zaken hebben we helaas geen invloed. Om het signaal eventueel te verbeteren hebben we de volgende tips:

1. Optimaliseer de plaatsing van het WiFi-modem/router.
2. Voorkom overlast van stoorbronnen
3. Gebruik een ander wifi-kanaal (als veel draadloze netwerken van hetzelfde kanaal gebruik maken dan verstoren deze elkaar)
4. Wissel van frequentieband (Gebruik 5,0 Ghz in plaats van de 2,4 Ghz)
5. Breid je WiFi-signaal uit met een tweede WiFi-access point of versterker

Mocht je ook na het doornemen van bovenstaande tips nog problemen hebben met je draadloze netwerk, neem dan contact op met onze Support afdeling via 088 – 463 67 50 of support@infopact.nl