Kwart Nederlanders geeft telefonische bereikbaarheid organisaties onvoldoende

Wednesday 4 May 2016

Ruim 25 procent van de Nederlanders beoordeelt de telefonische bereikbaarheid van organisaties met een vijf of lager. Dit blijkt uit recent onafhankelijk onderzoek in opdracht van Infopact, leverancier van IP-communicatiediensten voor de zakelijke markt, onder 1044 consumenten. Daarnaast geeft 13 procent van de Nederlanders aan niet uit te wijken naar andere middelen wanneer een organisatie telefonisch onbereikbaar is. Hierdoor lopen bedrijven het risico dat klanten overstappen naar de concurrent. 

Infopact MKB-onderzoek 2016

Ruim een kwart van de gemiddelde Nederlanders geeft een slecht cijfer voor de bereikbaarheid van organisaties. Desondanks geven zij nog altijd de voorkeur aan telefonisch contact, blijkt uit eerder onderzoek. Wanneer organisaties telefonisch niet bereikbaar zijn, wijken consumenten het vaakst uit naar e-mail (76%). Een interessante uitkomst, gezien de opkomst van alternatieve communicatiemiddelen die organisaties bieden voor klantcontact, zoals social media en WhatsApp. Studenten wijken met 9 procent het meest uit naar social media, ten opzichte van medewerkers in loondienst (2%), ondernemers (0%) en gepensioneerden (3%). 7 procent van de personen in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar geeft aan contact te zoeken via WhatsApp wanneer een organisatie niet bereikbaar is.

Grip krijgen op bereikbaarheid

Robin de Weert, Manager Marketing & Product Management bij Infopact: “Het is een zorgelijke kwestie dat een kwart van de Nederlanders ontevreden is over de telefonische bereikbaarheid van organisaties. Onbereikbaarheid kan het imago van een organisatie flink schaden. Er liggen echter nog genoeg kansen voor organisaties om hun telefonie beter in te richten, dat blijkt wel uit ons onderzoek. Aan de technologische mogelijkheden ligt het niet. Er zijn diverse oplossingen waarmee organisaties meer grip kunnen krijgen op hun bereikbaarheid en tegelijkertijd het klantcontact aangenamer kunnen maken. Met dit onderzoek willen we organisaties bewuster maken van het belang van telefonische bereikbaarheid voor het succes van de bedrijfsvoering.”

Download het onderzoeksrapport

Infopact heeft de belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij gezet in het onderzoeksrapport ‘Telefonische bereikbaarheid in het MKB’. Dit rapport biedt ICT-resellers en ondernemers handvatten om in gesprek te gaan over het optimaliseren van de telefonische bereikbaarheid.

Infopact MKB-onderzoek 2016