Telefonische bereikbaarheid blijft belangrijk thema voor MKB
44 procent van de ondernemers in het MKB geeft aan dat telefonische bereikbaarheid een belangrijk thema is binnen de organisatie. Bereikbaar zijn op één telefoonnummer via verschillende devices zoals pc, laptop, tablet en mobiel wordt gezien als de belangrijkste functionaliteit bij het realiseren van optimale telefonische bereikbaarheid (55%). Een opvallende uitkomst, want het MKB geeft aan dat e-mail de meest gekozen weg is om intern (54%) en extern (51%) te communiceren. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Infopact, onder 500 beslissers binnen het MKB.
Het onderzoek is verricht onder bedrijven in meerdere branches en laat zien wat de belangrijkste aandachtspunten binnen het MKB zijn. Het blijkt dat vooral organisaties met 51-100 medewerkers telefonische bereikbaarheid hoog op de agenda hebben staan (52%). Naast bereikbaar zijn via één telefoonnummer, zijn hulpmiddelen zoals de beschikbaarheidsweergave van collega’s van groot belang bij het realiseren van telefonische bereikbaarheid. Dit geeft 28 procent van de respondenten aan. Een kleine hoeveelheid (16%) geeft aan graag inzicht te hebben in bereikbaarheidsstatistieken.
Gerard Bergsma, commercieel directeur van Infopact: “Een optimale telefonische bereikbaarheid is belangrijk voor ondernemers in alle sectoren. Elk contact met de klant is immers een kans om je organisatie te profileren of een potentiële klant over de streep te trekken. De groei van de vele manieren om in contact te komen met de klant, heeft ook geleid tot hogere klantverwachtingen. Een complete Unified Communications oplossing biedt uitkomst voor het MKB. Functionaliteiten zoals bereikbaar zijn via één telefoonnummer op meerdere devices, beschikbaarheidsweergave van collega’s en gespreksopnamen zijn hierbij direct toegankelijk. Deze oplossing is tevens als hosted- of cloudoplossing beschikbaar, waardoor deze kostentechnisch eenvoudig bereikbaar is voor de MKB-doelgroep. Zo kan het MKB ook in 2015 aan de klantverwachtingen voldoen en de telefonische bereikbaarheid optimaliseren.”