Van ontwikkeling naar eindgebruiker
Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar op de voet. Dit was ook duidelijk zichtbaar tijdens de TelecomTime. Het event trok dit jaar vierduizend bezoekers, een groot succes dus. Net als vorig jaar spitste het event zich toe op twee verschillende onderwerpen: Telefonie en de Social Enterprise Society (SES).
Gerard Bergsma, commercieel directeur bij Infopact, deelt in dit artikel zijn ervaring met de beurs. Microsoft was als leverancier aanwezig en toonde Skype voor Business, de nieuwe naam voor Lync. Hiermee laat het bedrijf zien dat zij meer aansluiting zoekt bij de eindgebruiker. Skype is immers een vertrouwde naam voor veel ondernemers. Wat me verder opviel was dat het MKB steeds positiever staat tegenover de cloud. MKB’ers maken zich niet langer druk om waar de data zich bevind, zolang die maar veilig is. Veel leveranciers presenteerden dan ook een cloudoplossing tijdens het event.
Kansen
Toch viel het mij op dat nog niet alle mogelijkheden optimaal werden gepresenteerd. Zo heeft Microsoft met Skype voor Business duidelijke stappen gemaakt om de behoefte van de eindgebruiker te vervullen. Maar de Lync meeting room, die het bedrijf had opgezet bij de TelecomTime was meer gericht op de bovenkant van het MKB. Zij toonden een complete touchscreen-omgeving met de mogelijkheid tot videoconferencing en screen takeovers om online samenwerking te bevorderen.
Een technisch hoogstandje, maar niet echt geschikt voor een hele grote doelgroep. Ten opzichte van vorig jaar is er voor het MKB dus niet heel veel veranderd op het event, dit biedt tegelijkertijd ook nieuwe mogelijkheden om het volgend jaar anders aan te pakken.
Product-marktcombinatie is key
Hier liggen dus de kansen voor leveranciers. Met juiste product-marktcombinaties en een concrete positionering valt er ontzettend veel winst te behalen. Immers is de MKB-markt in Nederland ontzettend groot, 99 procent van alle Nederlandse bedrijven valt binnen dit segment. Dus waarom niet met beide handen aangrijpen?
Probeer vragen te stellen als: Wat zoekt de klant nou eigenlijk? Hoe rank ik de verschillende oplossingen in de markt? Hoe maak ik de eindklant duidelijk wat de mogelijkheden van mijn dienst zijn? Kortom, pak die kans! Neem de wensen van de klant in acht en spreek de taal van de eindgebruiker.