Verbonden blijven in verzorgingstehuis

Wednesday 17 June 2020

Voor veel ouderen in verzorgingstehuizen waren de afgelopen maanden erg eenzaam en zwaar. ICT-er Wilco Kind vertelt hoe hij voor de bewoners en cliënten van Stichting Laurens zijn uiterste best deed om die pijn te verlichten.

Als Senior Servicemanager Infrastructuur waarborgt Wilco Kind samen met zijn team de digitale infrastructuur voor de (bijna honderd) zorglocaties van onze klant Stichting Laurens. Toen de deuren van de instellingen moesten sluiten voor bezoek, werd de connectiviteit van bewoners een prioriteit.

Wilco vertelt: “Voorheen deden de mensen nauwelijks aan beeldbellen of internetten. De bandbreedte op onze locaties ging vooral naar het verpleegoproepsysteem, telefonie (VoIP) en de algemene computerwerkzaamheden van onze medewerkers. Er hadden zelfs maar weinig bewoners en cliënten een laptop of tablet. Toen de maatregelen duidelijk werden, hebben we daarom eerst ingezet op hardware.”

Honderden tablets

Vanuit een speciaal fonds van Stichting Laurens werden heel veel tablets aangeschaft en dankzij een extern initiatief kwamen er nog honderd bij. Wilco: “We richtten plekjes in waar bewoners op afspraak via een tablet konden beeldbellen. Dat werd gewaardeerd!”

Sneller

Onze contentmarketeer Britt interviewde Wilco via Teams

Maar al dat videobellen slurpt natuurlijk internet. Om een haperende verbinding te voorkomen was een volgende prioriteit het verhogen van de bandbreedte. “Op één zorglocatie was de WiFi echt een drama. Met Vodafone hebben we toen goede afspraken kunnen maken. We kunnen nu MiFi inzetten op de kamers, dat wordt mogelijk gemaakt door vier 4G routers met onbeperkte data”, zegt Wilco. “En voor achttien zorglocaties met een glasvezelverbinding regelden we met Infopact een tijdelijke verhoging van de bandbreedte.”

Op groen

Doordat het coronavirus de zorginstellingen bereikte, werden op een aantal locaties speciale cohort-afdelingen ingericht. Voor de gezonde mensen werden er containers met een glazen scheidingswand ingericht als corona-proof ontmoetingsplek. “Gelukkig gaan de locaties langzamerhand weer op groen. Dat betekent dat er vanuit de overheid (steeds meer) bezoek wordt toegstaan.”

Over Wilco Kind

“Ik ben 38 jaar geleden begonnen als kok bij een zorginstelling, die via diverse fusies is opgegaan in Stichting Laurens. In die tijd ging binnen de zorgsector het verhaal dat interne keukens zouden verdwijnen. Toevallig was ik uit hobby al een beetje verslaafd geraakt aan ICT en kon onze systeembeheerder wel een assistent gebruiken. Zo kwam het dat ik de helft van de tijd in de keuken stond en de andere helft achter de computer zat, tot ik me volledig besloot te richten op de digitale infrastructuur van Laurens”, aldus Wilco Kind.

Infopact en Stichting Laurens

Al jaren levert Infopact internet en telefonie aan alle zorglocaties van Stichting Laurens. De meeste locaties van Laurens zijn gevestigd in Rotterdam, net als Infopact.

Omdat wij Infopacters de zorg een warm hart toedragen, proberen wij jaarlijks in het kader van NL Doet een dag vrijwilligerswerk te doen bij een van de zorglocaties. In 2019 organiseerden we een pannenkoekenmiddag voor de bewoners van de multiculturele locatie Delfshaven. Later dit jaar hopen wij weer iets moois voor de kleurrijke bewoners van deze vestiging te betekenen!