Wat hebben de Himalaya en Het Nieuwe Werken gemeen?

Thursday 19 June 2014

Wat hebben het beklimmen van de Himalaya en Het Nieuwe Werken met elkaar gemeen? En welke rol speelt online communicatie daarbij? Meer dan je denkt. Bergbeklimmer Melvin Redeker vergeleek zijn expeditie naar de Himalaya met de manier waarop organisaties omgaan met HNW.

Op het Partner Event van Infopact over de toekomst van HNW nam Redeker het publiek mee op zijn reis naar de top van het Himalaya-gebergte. Met zijn Nederlandse team heeft hij het lastigste deel van de Thalay Sagar beklommen, iets wat nog niemand ter wereld ooit gelukt was. Een situatie die volgens Redeker vergelijkbaar is met hoe organisaties omgaan met HNW. Nieuwe situaties vragen om nieuwe manieren van samenwerken. Je kunt dan niet meer vasthouden aan oude technieken en systemen, maar je moet op een andere manier kijken hoe je tot de beste resultaten komt. Dat geldt niet alleen voor bergbeklimmers, maar bij uitstek ook voor organisaties.

Naar de top

Samenwerken staat dus centraal bij Het Nieuwe Werken. Maar ook bij het beklimmen van een berg tijdens een expeditie, zo benadrukt Redeker. Een goede samenwerking is cruciaal voor het soepel bereiken van de top. Wanneer we praten over HNW dan wordt duidelijk dat samenwerking vanuit de organisatie veel meer gestimuleerd zou moeten worden. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar belangrijker gaat worden.

Online communicatie

Het Nieuwe Werken brengt veranderingen in samenwerking met zich mee, onder meer door de veranderende communicatietechnologie. Volgens gastspreker René van Dormolen van Microsoft hebben we behoefte aan steeds directere vormen van communicatie en dat is ook precies wat wij in de praktijk zien. We willen niet eerst bellen om te horen of iemand tijd heeft om te overleggen, maar gewoon rechtstreeks zien of iemand beschikbaar is, bijvoorbeeld aan de hand van een online samenwerkingstool als Skype for Business. Je ziet direct of iemand online is en kunt vervolgens je scherm delen of videochatten. Dit bevordert niet alleen de communicatie tussen medewerkers, het zorgt er ook voor dat je sneller met klanten kan schakelen. Van Dormolen voorspelt dat real-time samenwerking, zonder dat je fysiek tegenover elkaar zit, steeds makkelijker zal worden. En dat is ook broodnodig. Want het succes van samenwerkingstool staat of valt met de gebruiksvriendelijkheid.

Samenwerking is cruciaal

De conclusie die tijdens het Infopact Partner Event getrokken werd was dan ook: al hoeven wij niet dagelijks een berg te beklimmen, goede samenwerking is voor ons net zo cruciaal. En daar konden de bezoekers zich unaniem in vinden!